Monday, July 31, 2006

Langkah Berhenti Merokok

1
Tetapkan Harinya

Sebaiknya dilakukan serta-merta dengan menetapkan hari tertentu. Umpamanya: hari lahir, hari pernikahan, atau Hari Bebas Tembakau.

2 Berhenti merokok dengan kawan perokok


Berkumpul dengan kawan yang merokok, seterusnya sama-sama membuat perencanaan untuk berhenti merokok.

3 Uang dan bukan Abu Rokok


Setiap hari, kumpulkan berapa banyak uang yang selalu dihabiskan untuk rokok. Uang simpanan itu boleh disalurkan kepada perkara-perkara yang lebih bermanfaat.

4 Buang Semua Rokok


Sehari sebelum berhenti merokok, silahkan buang rokok, korek api, tempat abu rokok dan benda2 yang berkaitan dengannya.

5 Hanya Untuk Hari Ini


Ide untuk tidak merokok buat selamanya adalah sangat sulit. Hendaklah bertekad pada diri sendiri "Hanya untuk hari ini saya tidak akan merokok". Dengan itu melatih pemikiran Anda setiap hari.

6 Alihkan Pemikiran


Bila berhenti merokok, tangan mulut dan otak akan 'ketagihan', terutama sekali selepas makan dan semasa stres. Adalah penting kebiasaan merokok digantikan dengan aktivittas yang sehat seperti senam dan memakan makanan yang berkhasiat seperti buah-buahan segar bila rasa ketagihan merokok datang.

7 Bantuam Professional


Dapatkan bantuan professional seperti dokter yang akan memberi nasihat dan boleh mencadangkan Terapi Gantian Nikotin. Juga dapatkan bantuan keluarga dan kawan-kawan sebagai sokongan moral.

8 Terima Kasih Saya Tidak Merokok

Bila ditawari untuk merokok, katakan dengan pernuh semangat 'Terima Kasih Saya Tidak Merokok'.

9 Perhatikan Berat Badan


Kenaikan berat badan adalah lumrah selepas berhenti merokok, dengan ketiadaan nikotin yang fungsinya mengurangi nafsu makan. Oleh itu disarankan agar senam selama 30 menit setiap hari.

10 Bila Gagal




Bila tidak berhasil, jangan putus asa. Coba dan terus mencoba. Ingatlah setiap batang rokok, memudharatkan kesehatan kita.

Sumber: http://www.moh.gov.bn/merokok/berhenti.html

No comments: